strukturlycka.blogg.se

Det måste gå att få till det!!

Välkommen till min nya blogg om....

 

 

 

... mitt sökande efter mej själv och struktur i livet rent allmänt?

Jag är en spretig människa som inte kan hålla mej till bara ett ämne. Följande ämnen kommer antagligen att förekomma gott och blandat i min blogg. Kanske ämnet heminredning och organisering i övrigt förekommer lite oftare än andra men då innehåller det ofta för mej uppenbarade nya sanningar om mej själv och livet. Förutom att det är den talang jag blir lyckligast av att få utlopp för!

- Heminredning och organisering för fattiglappar och loppmarknadsfantaster.

Detta med att finnas till hands för barnen såsom ensam mamma och även före det som motståndare till dagis, har gjort att jag aldrig haft heltidsjobb, däremot har jag jobbat ideellt och bränt ut mej och min stackars hjärna fullständigt så bara därför har ett heltidsjobb även senare än småbarnsåren varit omöjligt. Denna fantastiska kombo har lett till en del skulder. Eller ett par berg av skulder. jag har haft det minst sagt knapert genom åren...

Inget ont som inte har nåt gott med sej, säger man. Vet inte om jag alltid haft passion för återvinning och att använda det man har på de mest optimala sätt eller om det har vuxit fram utifrån fattigdomen. I alla fall så älskar jag att använda grejer på ovanliga sätt och till alla möjliga situationer. Det har blivit en passion att få till hemtrevnad  utan resurser. Att använda det som finns till hands och jag blir förvånad dom gånger jag absolut inte kan hitta nåt användbart hos kompisar jag hjälper.

-  Personlighetsutveckling och jakten på sej själv.

Jag växte upp med konstiga knorrar och relationer i familjen och släkten parat med olika missbruk och då blir man inte som man ska. Jag blev ingen. Ett kameleont som blev det personerna runt om mej ville jag skulle vara. En utbildning till alkohol och drog-behandlare förvandlade mitt liv och sedan dess studerar och observerar jag ständigt mej själv och min omgivning för att hitta det autentiska i livet och människor. Man får vara glad att man blev som man blev när man inte blev som man skulle fast nog är det jobbigt att vara jag ibland. Och att se mindre bra saker man överfört till ens ungar.Tröstesamt nog verkar inga andra vara så mycket klokare heller vid närmare granskning. Men många låtsas bra!

- Dagboks-och krönikeliknande reflektioner över livet och tillvaron.

Det går väl i och för sej mycket in under punkten ovan.

- Kampen mot övervikt och träningsovilja.

Ett helt fett kapitel för sej även om det också mycket hör ihop med de två ovanstående. Kanske den här punkten innehåller mer konkreta fakta om vikt och förhoppningsvis framgång i kampen att bli beroende av träning. Det enda beroende jag verkar ha svårt att utveckla ;o)

- Skönhet, Hälsa och alternativa behandlingar och naturmedicin.

Jag älskar att hjälpa människor må bättre på alla sätt och vis och lite supervitaminer, bra fiskolja och vitlökskapslar kan göra underverk för trötta sjuka människor. I yngre dagar var jag helt inne på att bli häxa men nu är det mindre kuckelimuck och mera vitaminer som gäller. 

- Kulturbyggnadsvård.

Tidstypiska restaurationer av gamla torp och liknande.Det borde vara förbjudet att sätta persienner i fönstren på gamla hus och att t ex inreda köket med svart och rostfritt. När det finns en gammal murad spiskåpa mitt i allt! Ohhh så mitt hjärta värker vid blotta tanken.

- Språkvård och språkhumor.

Jag älskar svenska och lider av utarmningen av vårt språk och inte minst av inflationen i ord. Det är också jätteroligt med nya användbara uttryck som tex " tankefjun". Måste erkänna att jag jobbar aktivt inom min närmaste bekantskapskrets med införandet av nya ord och uttryck. De som känner mej vet vad ett "ett grekskrap, kruffs, en Johanna halvblöt, mm är för nåt. Gamla gemensamma uttryck och lokala sätt att prata ger rötter och en känsla av gemenskap i denna globala rotlösa tid. Jätteviktigt! Ungdomar har ju sitt språk, som skiftar fortare än man hinner säga vokabulär, men vi äldre av blandade nationaliteter och väderstreck som förts samman i livet behöver också bygga en gemenskap. I alla fall blir livet mycket roligare då!

- Allmänna fiffiga tips och djungeltrix som får livet att funka.

Tex att använda superbillig hudlotion från Willys som duschkräm när man är fattig med supertorr hy (ännu mer än vanligt pga flitigt tränande och duschande. Seger!) Eller att sätta gummisnoddar runt ändarna på avlånga dressingscantiner som är för stora så sleven ramlar ner annars. DESSUTOM fungerar gummisnoddarna som halkskydd så man slipper lägga blöta servetter under. Jag jobbar alltså i skolkök och det tog sex år att komma fram till denna geniala och superenkla funktionella lösning!!! Att lösa praktiska problem är det bästa som finns. Åhhhhhhhhhhhh så underbart!

Som sagt, välkommen till  min blogg och mitt liv.

 

Peace and love/ Carola

13 februari Herrens år 2011