strukturlycka.blogg.se

Det måste gå att få till det!!

Nyaste nytt i hälso-pusslet jag lägger...

Jag började med mestadels LCHF då för sex-sju år sedan, då när det var sprillans nytt och så kontroversiellt att mina ungar nästan grät av oro över mammas nya kostvanor och Annika Dahlkvist och gänget utsattes för rena häxprocessionerna överallt i media. Jag har hållt fast vid den kosten sen dess, inte för att jag blev just nåt smalare men jag går inte upp i vikt  och framför allt behöver jag inte tänka så mycket på mat för jag blir inte hungrig på samma sätt. Som då i början..jag käkade lunch på jobbet sen efter jobbet vid femtiden drog jag iväg och flyttstädade en lägenhet utan att ens tänka på att jag kanske borde äta nåt mer den dagen. Blev inte ens hungrig och kom att tänka på det efter städningen. Det var fantastiskt! Vilken frihet! Jag avhåller jag mej för det mesta från allt vad bröd, potatis, ris, pasta och socker heter fast är inte så särskillt strikt LCHF:are. Äter jag fläskpannkaka a´la LCHF så tar jag en klick lingonsylt till det. Jag tycker det låter helt logiskt detta med att socker ( och kolhydrater som bildas till socker i kroppen) ställer till det med insulinet som i sin tur gör att fettcellerna bara kan lagra fett och inte släppa ut det, och att socker orsakar inflammation och förkalkning och elände överallt i kroppen. Det liksom stämmer med allt jag snappat upp förr i livet..som att cancerceller lever på socker och svamp som Candida också gör det..jaaa såna saker. Det känns som jag lägger ett pussel i livet ang. hälsa och olika vitaminer, mineraler och antioxidanters betydelse och den ena biten passar så perfekt i nästa, om ni fattar?
Det började med fiskolja för mej för säkert mer än 20 år sedan och sen har det tillkommit andra kosttillskott allt eftersom. Har varit tvungen eftersom jag brände ut mej så fullständigt då för kanske femton år sedan att jag behöver grejer för att hålla mej på benen. Dom flesta produkter har jag provat ett tag för att sen överge men fiskoljan..och nu en sort med vitlök i..håller jag fast vid. Tror benhårt på fiskoljans ovärderliga betydelse inte minst för hjärnan och det tycker jag också bekräftas mer och mer av expertis alltefter som åren går. Själv blev jag fri från hemsk PMS av det men tror det händer många andra större grejer i kroppen och knoppen men som man inte märker av lika mycket.
Sen jag hittade underbara XXX  för fyra-fem år sedan behöver jag inte leta mer efter varken uppiggande eller vitaminer längre men intresset för vilken fantastisk självläkande kropp vi har, och hur usel vår moderna mat är blir större och större och pusselbitarna fler och fler. Senaste mega-insikten var den oerhörda betydelsen av Magnesium. http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm  Ett litet exempel..t ex hur många svenska kvinnor lider inte av benskörhet..och ordineras kalciumtabletter? Kroppen kan inte uppta kalcium utan sällskap av magnesium! Och Magnesiumbrist gör att kroppen släpper kalk till ställen som absolut inte mår bra av kalket. Artärer och sånt...så nu tar jag magnesium varje dag..och dyker på fler och fler artiklar och nya upptäckter om vikten av Magnesium. Då är det skönt att redan vara igång liksom. Nu idag dök jag för första gången på en artikel om vikten av "Resistent stärkelse" och fick ytterligare en sån där som jag känner, livsviktig hälso-nyckel. Som dessutom också samverkar med mitt magnesium!  http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx   Och allt mynnar ut i tarmfloran och immunförsvaret och hela baletten...och inför varje grej känner jag att  jag hittat nyckeln till alla plågor folk lider av, från glutenintolerans till bokstavskombinationer och  utmattningssymptom ;)
Att nu plötsligt börja prata om "bra" stärkelse får det ju att snurra i kolan för vilken LCHF:are som helst men jag köper det jag läste, och resistent stärkelse är faktiskt egentligen fibrer.. .Uj uj uj vilken djungel det är med allt men jag blir otroligt inspirerad. Nu har jag äntligen satt en sats surkål för det räcker ju liksom inte med att ge rätt mat åt tarmbakterierna, man måste ju ha själva bakterierna för det första. Dagens heta tips ang att få i sej resistent stärkelse är att ta en msk potatismjöl utrört i filmjölk morgon och kväll  och så sakteliga utöka det till fyra msk. spritt över dagen. Nomnomnom... ;)
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: