strukturlycka.blogg.se

Det måste gå att få till det!!

De bidde en memoar-snutt...

Kände mej ganska trött och dimmig igår morse vid 6-kaffet med älsk så jag gick och lade mej en stund igen. Ställde först klockan på ringning kl 10 men somnade inte direkt så jag stängde av den. Vaknade halv ett!!!! Sa ju att jag var trött!!! Så sent på dagen har jag inte sovit sen jag jobbade natt, kändes lite konstigt minst sagt! Fick effektiv eld i baken av min rejäla sovmorgon och drog som ett skott sen till köpis för att panta burkar och julhandla lite. Dök på en textilhörna som hade 50% rabatt och blev helt förälskad i ...jaaa? Bordslöpare kanske? Avlånga tygstycken. Såna som jag skulle kunna ha till allt! Löpare, gardiner, hänga över dörren, på väggen som vepa och tio andra grejer..gast då behövde jag köpa minst fem-sex stycken..och då drar ju kostnaden iväg. Och mysiga soffkuddar med lite randig skön struktur blev jag betuttad i också! Jag..som använder gamla dukar och textilgrejer efter hädangångna mamma, farmor och mormor, och källarfynd i massor. Gråa och röda kuddar..mitt i all denna furu och beige-orgie..kan det bli bra det?  Usch vilken existensiell snåltarms/ färg-ångest jag fick. Det slutade i alla fall med att jag messade och tiggde pengar av älsk sen köpte jag sex stycken av tyg-grejerna och fyra kuddar till soffan! Tror nästan det känns bra, kanske riktigt bra t om, och eftersom älsk invigde kuddarna och somnade sött i soffan rätt länge tar jag det som en bekräftelse att dom hör hemma här. 
Grejen är att jag hade ingen egen stil alls på varken mej eller mitt hem förr, det var blandat  allsköns kolijox ( inte koldioxid!! Hatar dej, Autocorrect!!!) Vet exakt när jag helt som en övernaturlig gåva fick den stilen på heminredning som jag kört med tills nu. Det var när jag och ungarna flyttade in i lilla ettan i Gävle från huset på landet i Valbo. Då när jag blivit utbränd/ fick psykiska krisreaktioner eller vad nu doktorn sa om att jag satt fullt påklädd i soffan på kvällarna och ändå frös så jag skakade ..och ofta inte kunde köra bil för hjärnan inte kunde skilja på höger och vänster och allt vad det var...Man behöver kunna köra bil när man bor på landet liksom.
Jag lyckades få den här lilla (varma) lägenheten med gångavstånd till skolan och jag flyttade dit några pinaler åt gången. Det var på nedre botten så det kändes som ett akvarium med insynen. Måste varit därför jag slängde upp gula spetsgardiner för hela fönstren, hade aldrig haft såna gardiner förr. Det blev ett fantastiskt varmt och vackert ljus inne av det, sen bara rullade det på. Fyttade dit grej efter grej och blev ju även nödd och tvungen att möblera väldigt funktionellt och annorlunda när vi skulle bo tre personer på 30 kvadrat. Jag kommer aldrig att glömma stunden jag satt där ensam och lyssnade på klockans tickande och bara kände hur lugnet och friden spreds sej i mej..och lägenheten...mer och mer. Fattade ingenting, vad var det som hände? Plötsligt kände jag igen känslan, det kändes precis som när jag var liten och var hemma hos farmor!!!! Min enda trygga och lyckliga plats i livet! <3
Sen när jag började en utbildning till behandlingsassistent för missbrukare sa en av lärarna en gång under en lektion att man som trasig vilsen människa måste skapa sej miljöer där man känner sej trygg. Jag fattade precis vad han menade!! Det märkliga var att jag hade gjort det utan att vet om det. Så oändligt tacksam för den här gåvan från himlen eller vad det var, för sen flyttade jag och ungarna många gånger på kort tid men på varje ställe kunde jag bara slänga upp mina grejer på samma sätt så var vi hemma igen, var vi än var. (Jag hade t om av en kompis fått en jättetjock rulle med underbara tapeter som räckte till köket i fyra lägenheter!!! ) En kompis som hälsade på oss när vi nyss flyttat till Uppsala, klev in i hallen och utbrast: " Mäh...det känns precis som i Gävle!?" :) FATTA att jag blir nojjig och alla mina cirklar rubbas nu när jag i nya livet inte kan köra min farmors-stil längre??? 
Jaha..så här blev det här inlägget.? När jag börjar skriva vet jag aldrig var det slutar! Tänkte bara skriva lite om mina nya kuddar och  tygtjohejsan ju... ?