strukturlycka.blogg.se

Det måste gå att få till det!!

Dikt: Epilog

Skrev en dikt som skulle vara som typ en gravskrift eller hur det var när jag gick Litterär Gestaltning på Komvux med UNDERBARA Jan Berlin som lärare. Livet skiftar och man förändras men den här dikten känner jag att fortfarande är jag och så nog kommer att vara så länge jag lever...
 
 
Bland min tids stackars jagade människor
utan rötter och blodsband
i en tid av ambos-särbos-delsbos
plastpappa-särkullsbarn och varannan veckas-boende
ville jag slåss för min familjs rätt att hålla samman
och för vår rätt att finna ro
på en plats som kallas hemma.
 
I en vansinnig virvlande pipande rusande tid
slog jag mina bopålar djupt i ner i jorden.
Jag försökte bygga en borg av fotografier och  minnen
virkade överkast broderade bonader
och i sakta mak tickande klockor.
Försökte väva guldtrådar runt mej och mina barn
förankrade oss här och nu med dem och då.
Jag ville ge mina barn djupa trygga rötter
se dom växa sej starka
och se dom grena ut sej i världen.
I min borg försökte jag ensam hålla stånd mot drakarna
i min borg skulle barnen och jag kunna leva och leka
vila och andas
vänta in tiden
Rätt tid att blomma och rätt tid att bära frukt.
 
I en tid av ingen tid till nåt
I en tid av McDonalds och ständigt radioskval
tecnodunk-hets och tv-zappande
ville jag lära min barn att slåss
mot människoätande tidsdemoner
Lära dom att inte rationalisera bort själva livet
för att allting annat måste hinnas med.
 
Den tid jag fick var bara min
att förvaltas väl
och jag visste
att den aldrig skulle fyllas på.
 
 
 
Jan Berlin är pappan till dom här seriestriparna om nån inte visste. :)
 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: